Köpvillkor och återbetalningspolicy

Beställning

Du beställer dina varor via LITEN MINDRE MINSTs webbshop www.litenmindreminst.se. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din angivna e-postadress. I orderbekräftelsen kan du se de varor som du har beställt, dina angivna leveransuppgifter, på vilket sätt du valt att betala samt hur varorna ska skickas till dig. Spara din orderbekräftelse till dess att du mottagit din beställning. LITEN MINDRE MINST förbehåller sig rätten att ta bort en beställning utan hänvisning till specifik anledning.

Om du väljer att skapa ett konto på webbplatsen, eller i samband med ditt köp skapar ett konto, kommer du kunna se din order när du är inloggad på ditt konto.

Behöver du hjälp med din beställning, har frågor kring beställning eller om något är fel i orderbekräftelsen kontakta oss via e-post på kontakt@litenmindreminst.se.

Förbeställningar

Våra populära produkter går åt snabbt och vi vill att du ska kunna få de produkter du önskar. Du kan därför förbeställa produkter innan produkten finns lager hos oss. Dessa benämns som ”förbeställning” i sin titel. När du förbeställer köper du en produkt före det officiella utgivningsdatumet. Du debiteras hela priset (villkoren gäller som vanligt) och när din förbeställning har skickats får du ett bekräftelsemail. Om det uppstår några oförutsedda problem kommer vi att meddela dig genast. Om du kombinerar dina förbeställningar med aktuella produkter behandlas och skickas dessa separat. Bra att veta när du gör en förbeställning:

Betalning och retur:
• Alla förbeställningar betalas i förväg. Om du betalar med funktionen "Betala senare", kan fakturan upphöra innan du fått hem produkten.
• Du har full ångerrätt, 30 dagar, från det att vi skickat dina förbeställda varor.
• Du kan alltid avbryta din beställning när som helst innan produkten skickats, om du hunnit ångra dig innan varorna kommit in i lager.

Leverans:
• Den beräknade leveranstiden för förbeställda varors hittar du på produktsidan.
• Förväntad leveranstid är en uppskattning och det kan alltid ske förseningar. Om det skulle uppstå en lång fördröjning på den uppskattade leveranstiden kommer vi kontakta dig.

Priser

Alla priser som visas på www.litenmindreminst.se är angivna i SEK och inklusive moms på 25%. LITEN MINDRE MINST reserverar sig för prisändringar orsakat av prisändringar hos leverantören och vi förbehåller oss rätten att justera priset utifrån det.

Leverans

LITEN MINDRE MINST skickar paket med Postnord, DHL eller DB Schenker beroende på storlek på ditt paket, större paket skickas oftast med DHL eller Schenker.. Du betalar endast 39 kr för frakten inom Sverige, 199-249 kr inom EU. Om du valt att skicka med expressleverans kostar frakten 199 kr. Beställer du för över 499 kr är frakten gratis. Beställer du på en vardag behandlas din order samma dag eller nästkommande dag. Beställer du på en helgdag tar vi hand om din order först nästkommande vardag. Normala leveranstider är mellan 1-4 dagar. Posters har längre leveranstid pga produktionstid som tillkommer, leveranstiden för posters är 5-12 vardagar.

Försening av leverans

Om försening i leveransen av ditt paket uppstår utan att vi meddelat dig om detta, ska du alltid kontakta oss på kontakt@litenmindreminst.se. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Skadad leverans

Om ditt paket ser skadat ut ska du anmäla det direkt på utlämmningsstället. Om du skulle upptäcka en skada först efter du öppnat paketet ska du kontakta oss innan du skickar tillbaka varan.

Ej uthämtat paket

Ditt paket ligger kvar hos ombud i sju (7) dagar sedan returneras det tillbaka till LITEN MINDRE MINST. Om du inte hämtar ut ditt paket hos ombud och paketet går i retur förbehåller vi oss rätten att debitera dig som kund för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift till en kostnad av 250 SEK.

Återbetalningspolicy

Returnera en vara/ångerrätt 30 dagar

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vi erbjuder hela 30 dagars retur- och ångerrätt. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, det vill säga oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den utan att förstöra förpackningen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp 30 dagar.

Kontakta oss innan du returnerar din vara via e-post till kontakt@litenmindreminst.se. Beskriv i ditt meddelande vad du vill returnera och uppge ditt namn, din adress, din e-postadress, vilket ordernummer du har samt vilka varor som ska returneras. Vi skickar därefter ut en returfraktsedel till dig. Returfraktkostnaden är 99 SEK per returnerat paket, detta gäller både returer och byten av produkt. Produkten ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning samt originalemballage med returfraktsedel från oss. Returfraktsedeln ska fästas på ytteremballaget och inte på produktens kartong. Det är du som konsument som ansvarar för risken vid returfrakt, såsom skada eller om paketet kommer bort. Det är upp till dig som konsument att skydda varan med emballaget så väl att den inte skadas under frakten. Återbetalning för produkten sker när vi mottagit ditt paket och konstaterat att produkten är i oförändrat skick, vi återbetalar EJ returfraktkostnaden. Vi förbehåller oss rätta att dra av en summa motsvarande värdeminskningen på varans ursprungliga värde vid märkbart använd eller skadad produkt.

Posters

För retur av posters ska du returen dessa enligt instruktioner som kommer med paketet vid leverans. Har du frågor kring hur du ska gå tillväga för att returnera en poster kan du alltid kontakta oss på kontakt@litenmindreminst.se

Betalning

LITEN MINDRE MINST använder sig av Shopify Payments och Mondido payments, vid kassan kan du välja att betala med kort/kreditkort, ApplePay, GooglePay, Swish eller KlarnaShopify Payments och Mondido Payments erbjuder dig en anpassad och trygg betalningsupplevelse. Hos Klarna identifierar du dig med hjälp av den information du anger när du handlar. Det är Klarna som presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. När du har identifierats uppvisar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för just dig så som faktura, betalning med kort eller direktbetalning via bank. För information om din betalning med Klarnas kan du läsa mer om Klarnas villkor härShopify Payments accepterar betalkorten VISA, Mastercard och Maestro. Det går också bra att betala med ApplePay, ShopPay och GooglePay. Du kan betala direkt med Swish via Mondido payments, säkert och tryggt till vårt swishnummer.

Reklamation och klagomål

Enligt konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i tre (3) år efter det att du har tagit emot varan. LITEN MINDRE MINST tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Detta kräver dock att felen inte kan skyllas på felaktigt bruk av varan eller annan skadeförvållande åtgärd som medfört felen.

Det är viktigt att du anmäler din reklamation korrekt. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Innan du returnerar varan ska du ta en bild och mejla kontakt@litemindreminst.se. Vid kontakt med oss gällande reklamation ska du ange ditt namn, din adress, din e-postadress, ditt ordernummer och beskriva felet så noggrant som möjligt. Du ska också spara emballaget för eventuell reklamation till Postnord för transportskada. När vi tar emot din returnerade vara kontrollerar vi den och om vi tycker att din reklamation är skälig så får du antingen en ny vara eller pengarna tillbaka. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer, läs mer på www.arn.se.

Tvist och lagval

Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och beslut från ARN. Eventuell tvist ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige, läs mer på www.arn.se. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av våra köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Ansvarsbegränsning

Vi ansvar inte för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på www.litenmindreminst.se samt slutförsäljning av produkter. Vi kan inte garantera att bilderna på produkterna återger produkternas exakta utseende men vi försöker alltid göra vårt bästa med att exponera produkterna så korrekt som möjligt genom våra leverantörers bilder och egna bilder på produkterna.

Ändringar i köpvillkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra i våra villkor. När vi ändrar i våra villkor kommer det att publiceras på vår webbplats och våra villkor anses accepterade i samband med order.

Personuppgiftspolicy

Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

Kontakt och tillgänglighet

LITEN MINDRE MINST kontaktas enklast via kontakt@litenmindreminst.se. Vi svarar på frågor så snart vi kan och har som policy att svara inom 48 timmar på vardagar.

Hos LITEN MINDRE MINST är din trygghet som kund det viktigaste för oss och vi samarbetar därför med kända företag som Shopify och Klarna för vår betallösning och Postnord som vårt fraktalternativ. Du måste vara 18 år för att handla hos oss.

Om du har några frågor eller funderingar efter att ha läst våra köpvillkor, tveka inte att kontakta oss!

Företagsnamn: LITEN MINDRE MINST
Företagspostadress: Höjdhagsvägen, 134 31 Gustavsberg (ej fysisk butik)
Telefon: 08-570 164 64
E-post kontakt@litenmindreminst.se